Tuesday, July 27, 2010

Mari memotivasikan diri

Saya baru jumpa rangka journal yg saya tulis waktu form 5...
BTW, 2thn sebelum saya mengenal the secret. hmmm, ternyata tak lari jauh dari konsep tu =)

Bagaimana membina imaginasi cemerlang???

Imaginasi dengan angan-angan kosong ni sebenarnya basis sama sj. tapi, yang membezakan keduanya ialah imaginasi adalah sesuatu yang ada cerita, matlamat, details. tapi, angan-angan kosong selalunya bermula dengan perkataan 'kalau'. tak percaya? cuba...

Apabila kita ada matlamat dalam imaginasi kita, tentulah benda tu dalam minda sedar (concious mind). Kita boleh reka cerita kita dengan sangat-sangat terperinci. Then, secara automatiknya, (sebab kita dah balik2 dok fikir benda yg sama) ianya akan masuk dalam minda separa sedar (subconcious mind). Kadang2 waktu ni kita dah lupa yg kita pernah imagine benda tu jadi. (tak percaya? cuba anda ingat balik kalau ada benda besar yg terjadi.kaitkan dengan ingatan anda. mesti ada certain part tu anda pernah bayangkan). waktu tu, badan dan fikiran separa sedar anda dah bertindak mengikut apa yang anda bayangkan (benda yang bakal terjadi).

Ok, mungkin lepas anda baca ni anda akan fikir "apa ni? merepek. Ingat dia tuhan ke apa?" . Sabar... saya akan explain. Allah tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum, kalau kaum itu sendiri tak mengubahnya. bila direnungkan kembali, ini adalah salah satu cara. Tak gitu? sebenarnya imaginasi itu ibarat satu kertas kerja. makin kuat kita fikirkan, ianya ibarat kita menulis satu kertas kerja yang kemungkinan besar tidak akan gagal punyalah.

Kenapa orang yg selalu gagal biasanya akan mendapatkan keputusan yang luar biasa nantinya? sebab, biasanya orang yg dah biasa gagal pada awalnya ada satu imaginasi yg kuat utk masa depannya... sebagai contoh, kita buat satu observation ke atas doktor2(ok, ni bukan research. tapi sekadar observation). selalunya doktor yg hebat adalah doktor yg bukan cemerlang gila2 pun waktu study dia.Plus, kadang2 ada yg asyik gagal je memanjang. Lepas tu, kita tgk doktor yang ok2 je la. Cuba tanya, mesti dia wktu study dulu paling terror(No offense, tapi ini dari observation saya la). cuba fikirkan, dan mungkin anda boleh observe jugak kalau ada masa.

Mungkin ramai orang diluar sana, termasuk saya, tak gunakan otak seoptimum mungkin. Manusia biasa hanya gunakan 1% daripada otak untuk berfikir sedangkan Elbert einstein pakai 10%. Kita sebenarnya boleh ada 200 kemahiran sepanjang hidup kalau kita optimumkan penggunaan otak. Sebab kadang2 orang ada cakap kat diri dia, 'tak nak ingatlah, sayang memori otak je'. Tak ada yang rugi sebenarnya. benda buruk, benda baik, dua2 kena ingat. barulah kita boleh bezakan mana baik mana buruk. tak gitu??

ok la, dah cukup kot motivasi malam2 ni...

Yang buruk datang dari saya,
Yang baik datang dari Allah SWT...

Orang yang membina imaginasi cemerlang melahirkan imaginasi di atas kertas, orang yang membina angan-angan kosong hanya membiar angan-angan terus berada di udara.

=)

No comments:

Post a Comment